Leszek Bzdyl

Leszek Bzdyl. Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego


Tancerz, choreograf, aktor, reżyser, wykładowca Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

Profesjonalną karierę rozpoczął w 1987 roku we Wrocławskim Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. W latach 1990–1992 był związany z Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiury. W latach 1992–2021 prowadził założony przez siebie oraz Katarzynę Chmielewską gdański Teatr Dada von Bzdülöw. W latach 2020 roku był dyrektorem artystycznym Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego.

W Teatrze Dada von Bzdülöw wyreżyserował i wystąpił w ponad czterdziestu przedstawieniach, m.in.: Zagłada ludu albo moja wątroba jest sensu wg Schwaba (1994), Uff…! (2000), Magnolia (2002), Strategia (2003), Kilka błyskotliwych spostrzeżeń (à la Gombrowicz) (2004), Faktor T (2008), Czerwona trawa wg Viana (2009), Le Sacre (2010), Intro (2015), Koniec Wielkiej Wojny (2019). Z Teatrem Dada von Bzdülöw odwiedził dwadzieścia cztery kraje Europy, jak również wielokrotnie Indie, Chiny, Stany Zjednoczone, a także Izrael, Palestynę i Koreę Południową.

Reżyserował przedstawienia, m.in. w: Teatrze Polskim im. Szyfmana w Warszawie (Niezatańczone tango wg prozy Myśliwskiego, 2017), Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy (Cyrano de Bergerac Rostanda, 2009), warszawskim OCH-Teatrze (Zielone ZOO na podstawie wierszy Brzechwy, 2010).

Jako choreograf był zaangażowany do realizacji blisko osiemdziesięciu tytułów, m.in.: Snu nocy letniej Shakespeare’a (reż. Julia Wernio, Teatr Miejski w Gdyni, 1997), Miłości na Madagaskarze Turriniego (reż. Zbigniew Brzoza, Teatr Studio im. Witkiewicza w Warszawie, 2000), Hamleta, Księcia Danii Shakespeare’a (reż. Krzysztof Kopka i Jacek Głomb, Teatr Modrzejewskiej w Legnicy, 2001), Słomkowego kapelusza Labiche’a (reż. Piotr Cieplak, Teatr Powszechny im. Hübnera w Warszawie, 2005), spektaklu Akropolis. Rekonstrukcja wg dramatu Wyspiańskiego i przedstawienia Grotowskiego (reż. Michael Marmarinos, Wrocławski Teatr Współczesny im. Wiercińskiego, 2009), Parad Potockiego (reż. Edward Wojtaszek, Teatr Polski w Warszawie, 2012). Z Piotrem Cieplakiem współpracował także w Teatrze Narodowym przy Opowiadaniach dla dzieci wg Singera (2007), Milczeniu o Hiobie wg Księgi Hioba (2013), Woyzecku Büchnera (2020). Na Narodowej Scenie współpracował również z Janem Englertem jako choreograf Władzy Deara (2005) i z Jerzym Jarockim, konsultując ruch sceniczny Kosmosu Gombrowicza (2005) i tworząc choreografię Tanga Mrożka (2009). Przy realizacji przedstawień teatralnych pracował także z wieloma innymi reżyserkami i reżyserami: Anną Wieczur, Bożeną Suchocką, Andrzejem Sewerynem, Waldemarem Śmigasiewiczem, Iwanem Wyrypajewem, Gabrielem Gietzky‘m, Jarosławem Gajewskim, Adamem Sajnukiem.

Występował w rolach dramatycznych, jako m.in.: Kaliban w Szekspirowskiej Burzy (reż. Julia Wernio, Teatr Miejski w Gdyni, 1999), David w Niezidentyfikowanych szczątkach ludzkich i prawdziwej naturze miłości Frasera (reż. Piotr Kruszczyński, Teatr Miejski im. Gombrowicza w Gdyni, 2000), w spektaklu Charlie bokserem (reż. Piotr Cieplak, Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, 2010), w przedstawieniu Śmierć wrogiem ojczyzny Walczaka i Łubieńskiego (reż. Michał Walczak, Pożar w Burdelu, premiera w Teatrze WARSawy, 2017) oraz jako Woźny sądowy w Awanturze w Chioggi Goldoniego (reż. Edward Wojtaszek, Teatr Polski im. Szyfmana w Warszawie, 2022) i Tatar w Kwaterze bożych pomyleńców wg Zambrzyckiego (reż. Katarzyna Kasica, Muzeum Powstania Warszawskiego, 2022).

Jest autorem choreografii (wspólnie z Urszulą Nawrot) do krótkometrażowego filmu fabularnego Umbra w reżyserii Nawrot, w którym wcielił się również w rolę Mefista (2015) oraz do filmu Sezony w reżyserii Michała Grzybowskiego (2024).

Został wyróżniony m.in.: dwukrotnie Nagrodą Miasta Gdańsk (1999, 2011 – dla najlepszego spektaklu roku, za przedstawienie Le Sacre Teatru Dada von Bzdülöw), dwukrotnie Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego (2007 – za reżyserię, choreografię i wykonanie spektaklu Eden oraz za wieloletnią twórczą działalność i wysoki poziom artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw, 2011), Nagrodą Prezydenta Gdańska (2012), a także Nagrodą dla najlepszego aktora w filmie średniometrażowym, za rolę Mefista w filmie Umbra w reżyserii Urszuli Nawrot podczas Arte Non Stop Festival w Buenos Aires (2018). Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi (2024).

           
Realizacje w Teatrze Narodowym:

Władza (prapremiera polska), Nick Dear, reż. Jan Englert, 2005; choreografia
Kosmos, Witold Gombrowicz, reż. Jerzy Jarocki, 2005; konsultacja ruchu scenicznego
Opowiadania dla dzieci, Isaak Bashewis Singer, reż. Piotr Cieplak, 2007; ruch sceniczny
Tango, Sławomir Mrożek, reż. Jerzy Jarocki, 2009; choreografia
Taniec „Delhi”, Iwan Wyrypajew, reż. Iwan Wyrypajew, 2010, choreografia
Milczenie o Hiobie, na podstawie Księgi Hioba, reż. Piotr Cieplak, 2013; choreografia
Królowa Śniegu, Hans Christian Andersen, reż. Piotr Cieplak, 2015; choreografia
Elementarz (prapremiera), Barbara Klicka, reż. Piotr Cieplak, 2017; ruch sceniczny
Woyzeck, Georg Büchner, reż. Piotr Cieplak, 2020; choreografia

By continuing to use this site, you consent to our use of cookies. You can adjust cookies settings via your internet browser. Review our cookies policy here.

You can adjust your cookies settings below:

  Allow storing advertising data.

  Allow storing user data.

  Allow personalized ads.

  Allow storing analytical data.